Bugun...

BOĞAZİÇİ'NDEN ARTVİN’E SEYR-Ü SEFA-2
Boğaziçi Mezunları Derneği’nin Artvin’e düzenlediği gezinin rehberliğini yapmak, onları gezdirmek, Artvin’i anlatmak elbette ki “çok okuyan mı bilir çok gezen mi?” sorusuna gerek bırakmadan hem okuyarak hem de gezerek en iyi bilen kişi olarak Mimar Suat Çelik’e düştü.

+ -

Gezi bir anlamda bilimsel bir geziydi. Bu gezi topluluğu içinde ise çok önemli isimler yer aldı. Türkiye’nin en önemli Deprem Uzmanı Prof. Dr. Ahmet Ercan’da Artvin’e misafir oldu. Bu geziyi yazıya döken Çelik, sosyal paylaşım sitesinden de 4 bölüm halinde yayınladı. Çelik yazılarında faydalı bulduğum önemli eleştirilerde de bulundu. Fotoğraflardan gördüğüm, yazıdan anladığım. İl Kültür Turizm Müdürlüğü yok!. Hiç bir şekilde ne tabelsı var, ne kendisi!.. İşte İç Mimar Suat Çelik’in gezi izlenimlerinin 4. Bölümü.

GÜN – 4-Boğaziçi Gezginler Topluluğu Jeofizik Profesörü Sayın Ovgun Ahmet Ercan eşliğinde Artvin Alanbaşı Köyü'nde arazi çalışması yaptı. Deprem uzmanı olan hocamızdan dünyanın oluşumu ile ilgili çok ilginç bilgiler edindim. Yusufeli kısmını önceki bölümlerde anlattığım için burada noktalıyorum. Bugün Cittaslov Şavşat’tayız..
Evetttt, bugün ki gezimize “ilan edildiği halde” hala slow city olamamış olan “Silor City” Şavşat’ta devam ettik. İlk durağımız Şavşat Kalesi. O da ne, kalenin içinde hala harıl harıl çalışıyorlar.... İnanıyorum ki bu kalenin yapımı bile restorasyonu kadar uzun sürmemişti... Kalenin kazı işlerine harcanan zaman ve para ile kim bilir Şavşat’ta kaç tane sahipsiz tarihi eser gün yüzüne çıkartılırdı...
Sağolsunlar; kaledekiler bizi güzel misafir etti. İkramlarda bulundular, memnun bir şekilde kaleden ayrılarak Tbeti Kilisesi’ni görmek için Cevizli köyüne hareket ettik. Bizi köyde Ayşe sultan ile Mihtat emmi karşıladı. Geçen sene BBC için yapılan çekimlerde de çok yardımcı olmuşlardı. Şavşat insanının sıcaklığı ve samimiyetini birlikte ekrana yansıtmıştık.
Kiliseden arta kalanları gezerken arkeoloğumuzdan “Kilise’nin dönemin Kaymakamı tarafından” dinamitlendiğini öğrenen misafirler çok üzüldü. Cahilliğin ne kadar kötü bir şey olduğuna birlikte şahitlik ettikten sonra yönümüzü Satlel’e çevirdik.
Benim gözümde Şavşat’ın belki de en kıymetli tarihi eseri “Haşimoğlu Konağı”dır. Konağa vardığımızda bizi daha önceden geleceğimizi haber verdiğimiz aile fertleri karşıladı. Yardımları için Zafer Şenol Hamşioğlu beyfendiye şükranlarımı sunarım. Eskiden 7 katlı olduğunu söyledikleri Sancak Beyliği konağını bize gezdirdiler. Konağın içi tabii ki eski halini yansıtmıyor. Bir restoratör-İçmimar olarak konağın ne kadar güzel bir “butik otel” olacağını gözümde canlandırdım. Umarım iyi bir yatırımcı çıkar da Konak eski günlerdeki gibi Şavşat’ın gururu ve gözbebeği olur. Bu şekilde de Şavşat turizmi güzel bir yapı kazanır. Ama silor city’de işler öyle işlemiyor. Gördüklerimiz ile Satlel’in kamu tarafından yokmuş gibi farz edilmesine şahit oluyoruz. Gezimize konağın biraz daha aşağısında olan şehitlik ve kilise ziyareti ile devam ediyoruz. Aslında devam edemiyoruz, zira; o kadar bakımsız kalmışlar ki, dikenleri ve otları aşarak içeri girmek imkansız. Belediye hizmeti bekleyen bir şehitlik için bu görüntü içler acısı...
Cumhuriyet öncesi dönemde, bu vatanı düşmanlardan savunurken şehit düşmüş “Hamşioğlu sülalesi”nin kıymetli komutanlarının yattığı bu aile mezarlığının hala “şehitlik” statüsüne kavuşturulmamış olması da Savunma Bakanlığı’nın büyük bir ayıbı. Umarım yakın zamanda bizim de katkılarımız ile bu hatadan dönerler...
Arkeolojik gezideyiz dedik ya; arkeoloğumuz bizi yakındaki bir evin bahçesine davet ediyor.
şok, şok, şok...
13. Yüzyıldan kalma Türklere ait 4 adet koç başlı mezar taşı tahrip edilmiş bir şekilde bir gecekondunun bahçesine atılmış yatıyor. Arkeoloğumuz hemen kaymakam ile görüşerek mezar taşlarının koruma altına alınması için mutabık kalıyorlar. Gezimizin hayırlı bir işe yaradığını görünce biz de seviniyoruz ve aç karnımızı doyurmak üzere Pınarlı Balıkgölü’ne hareket ediyoruz. (Devam Edecek…KAYNAK-FOTO: SUAT ÇELİK)